Het tijdmechanisme in deze vroege zakhorloges was hetzelfde als dat van de in de 13e eeuw uitgevonden klokken; de bermontsnapping die een bladerdek, een haltervormig staafje met gewichten aan de uiteinden, heen en weer liet slingeren. De drijfveer introduceerde echter een foutbron die niet aanwezig was in de gewichtaangedreven klokken. De kracht van een veer is niet constant, maar neemt af naarmate de veer afwikkelt. De snelheid van alle tijdwaarnemingsmechanismen wordt beïnvloed door veranderingen in hun aandrijfkracht, maar het primitieve berm- en foliotmechanisme was bijzonder gevoelig voor deze veranderingen, dus de vroege horloges vertraagden tijdens hun looptijd terwijl de drijfveer naar beneden liep. Dit probleem, dat gebrek aan isochronisme wordt genoemd, heeft de mechanische horloges in de loop van hun geschiedenis geplaagd. Inspanningen om de nauwkeurigheid van de horloges te verbeteren vóór 1657 gericht op de avond uit de steile koppelcurve van de drijfveer. Twee apparaten om dit te doen was verschenen in de eerste klok-horloges: de stackfreed en de zekering. De stackfreed, een verende nok op de hoofdveeras, voegde veel wrijving toe en werd na ongeveer een eeuw verlaten. De zekering was een veel duurzamer idee. Een gebogen conische katrol met een ketting eromheen gewikkeld, die aan de hoofdveertrommel is bevestigd, veranderde de hefboomwerking bij het afrollen van de veer, waardoor de aandrijfkracht gelijk werd gemaakt. Zekeringen werden standaard in alle horloges, en werden gebruikt tot het begin van de 19e eeuw. Het blad werd ook geleidelijk aan vervangen door het balanswiel, dat een hoger traagheidsmoment had voor zijn grootte, wat een betere tijdregistratie mogelijk maakte. Tekening van een van zijn eerste balansveren, bevestigd aan een balanswiel, door Christiaan Huygens, gepubliceerd in zijn brief in het Journal des Sçavants van 25 februari 1675. Het eerste wat verbeterd moest worden was de ontsnapping. De spillegang werd in kwaliteitshorloges vervangen door de cilindergeleiding, uitgevonden door Thomas Tompion in 1695 en verder ontwikkeld door George Graham in de jaren 1720. In Groot-Brittannië ging een paar kwaliteitshorloges naar het duplex-escapement, uitgevonden door Jean Baptiste Dutertre in 1724. Het voordeel van deze echappementen was dat ze alleen het balanswiel een kort duwtje gaven in het midden van de schommel, waardoor het ‘los’ kwam van het echappement om ongestoord heen en weer te zwaaien tijdens het grootste deel van de cyclus. In dezelfde periode maakten verbeteringen in de productie, zoals de door Robert Hooke ontworpen tandzaagmachine, het mogelijk het volume van de horlogeproductie enigszins te vergroten, hoewel de afwerking en montage tot ver in de 19e eeuw nog met de hand gebeurde. Diagram van Earnshaw’s standaard chronometer detent escapement Een horloge uit een iIllustratie gepubliceerd in Acta Eruditorum, 1737 |
https://www.quickjewels.nl/horloges/seiko/heren |